Iesnas, niezoša rīkle, klepus – atkal saaukstēšanās vai alerģija?
Iestājoties pavasarim, kļūst aktuāli jautājumi par putekšņu alerģijām. Kas jāņem vērā, sagaidot pavasari, kā atšķirt alerģijas simptomus no ...
29.06.2020.
29.06.2020.
Zāles, kuras apmaksā valsts – Klients jautā, farmaceits atbild
Atbild farmaceite AIJA BRANTE, SIA Tamro recepšu medikamentu kategorijas vadītāja
Kā rāda pieredze, šis ir jautājums, ko klienti farmaceitiem uzdod visbiežāk. Iemesls neskaidrībām – sarežģītā aprēķina struktūra. Šajā jautājumā galvenais ir izprast, ko nozīmē 100% zāļu cena, no kuras tālāk tiks rēķināta diagnozei attiecīgā atlaide.
Valsts kompensē lētākās no zālēm ar līdzvērtīgu terapeitisko efektivitāti, saucot tās par zālēm ar references cenu. References cena ir pamats kompensācijas summas aprēķinam. Ja klients ir izvēlējies dārgākas zāles, tad starpība starp lētākajām un dārgākajām ir jāpiemaksā pašam.
Piemēram, aptiekā ir triju dažādu ražotāju līdzvērtīgas terapeitiskās efektivitātes zāles. Vislētākajām – references cena 1 eiro, pārējām divām – 1,01 eiro un 2 eiro. Ja klients izvēlas pirmo variantu, tad piemaksa par 75% atlaides recepti būs 25 centi (jo valsts kompensēs 75% jeb 75 centus), par otro variantu piemaksa būs 26 centi (jo valsts kompensēs tikai lētāko zāļu cenu, kas šajā piemērā ir 1 eiro, un 1 cents ir starpība starp lētākajām un dārgākajām zālēm), bet trešajā variantā būtu jāpiemaksā 1,25 eiro (jo valsts kompensēs tikai 75% no referentā medikamenta cenas, tas ir, no 1 eiro).
Lūk, arī atbilde uz jautājumu, kāpēc ne vienmēr 75% atlaide no konkrēta medikamenta cenas ir 75 procenti.
To nosaka Ministru kabineta noteikumi par zāļu kompensācijas kārtību – proti, cilvēks, iegādājoties kompensējamo zāļu sarakstā iekļautās zāles, kuras valsts kompensē 100% apmērā, maksā 71 centu par katru recepti.
Šis pacienta maksājums nav jāmaksā šādos gadījumos:
*par receptēm, uz kurām izrakstīto zāļu cena nepārsniedz 4,27 eiro;
*par receptēm, kuras izrakstītas bērniem līdz 18 gadu vecumam;
*par receptēm, ja valsts 12 mēnešu periodā vienam pacientam sedz summu 14 228,72 eiro apmērā.
Parasti aptiekas krājumos uz vietas tiek nodrošinātās tās kompensējamās zāles, kuras ir pieprasītas aptiekā. Šie krājumi paredzēti vismaz vidējam divu dienu patēriņam.
Savukārt tās kompensējamās zāles, kuras netika pieprasītas aptiekā beidzamā mēneša laikā, aptieka nodrošina ne vēlāk kā 12 darba stundu laikā pēc īpašās receptes saņemšanas pilsētās vai 24 darba stundu laikā ārpus pilsētām.
Ja runa nav par references kompensējamo zāļu izsniegšanu pacientam vai arī zāles nav lētākās vispārīgā nosaukuma ietvaros, aptiekas pienākums tās nodrošināt divu dienu laikā pēc īpašās receptes saņemšanas.
Aptiekas galvenais pienākums ir nodrošināt ikvienu klientu ar viņam nepieciešamajām zālēm.
Katram klientam ir tiesības izvēlēties aptieku, kurā viņš grib saņemt nepieciešamās zāles. Nav atšķirības, vai vajadzīgas specifiskas vai mazāk specifiskas zāles. Svarīgi ir zināt, ka jebkura aptieka klientam var nodrošināt izrakstīto medikamentu. Arī vēža, C hepatīta un jebkuras citas diagnozes gadījumos. Mani novērojumi rāda, ka klienti labprāt izvēlas apmeklēt to aptieku, kas ir tuvāk mājām vai arī pa ceļam uz mājām, vai arī aptiekas izvēle saistīta ar konkrētu farmaceitu – savu farmaceitu.
Atbilstoši spēkā esošajai likumdošanai farmaceitam ir pienākums izsniegt visu kompensējamā receptē norādīto zāļu daudzumu vienā reizē. Pa daļām iespējams izsniegt tikai uz parastās receptes izrakstītās zāles. Ja ārsts uz receptes norādījis Ārstēšanas kursam, tad šī recepte tiek uzskatīta par vairākkārt izmantojamu. Bet tas nekādā ziņā neattiecas uz kompensējamām zālēm, no kuru izrakstīšanas datuma recepte ir derīga 90 dienas. Noteikti iesaku sekot līdzi receptes derīguma termiņam.
Gadījumos, kad izrakstītās zāles triju mēnešu lietošanas kursam izmaksu dēļ nav iespējams iegādāties vienā reizē, iesaku palūgt ārstam izrakstīt katram mēnesim savu recepti. Tas ir risinājums.
Nē, nekādā gadījumā farmaceits tā nerīkosies, izrakstītās sešas zāles samazinot līdz trim. Farmaceits ir veselības aprūpes speciālists ar iegūtu nopietnu izglītību, kurš saprot ārstēšanas shēmas nepieciešamību. Ja pacients nelietos kaut vienu no izrakstītajām zālēm, vēlamā rezultāta nebūs. Zāles būs jādzer vēl ilgāk, un ārsts arī būs maldināts un būs neziņā, kāpēc nav sagaidāmā rezultāta.
Šajā situācijā farmaceits var – piedāvāt klientam referentos (lētākos) medikamentus, kā arī aicināt klientu ar ārstējošo ārstu atklāti apspriest zāļu cenas. Ārstam ir jāzina sava pacienta iespējas izrakstītās zāles iegādāties. Lētākas ārstēšanas izmaksas ir atrodamas vienmēr!
Jā, arī šāda situācija ir realitāte. Un tas ir saistīts ar izmaiņām kompensējamo zāļu sarakstā, ko Nacionālais veselības dienests veic četras reizes gadā. Var tikt pārskatīti kompensācijas nosacījumi. Dažādu ražotāju zāles ar līdzīgu aktīvo vielu sastāvu var zaudēt references statusu, kā arī šo statusu var iegūt zāles, kurām līdz šim tā nebija. Zāles var tikt svītrotas no saraksta vai tieši pretēji – iekļautas. Zāļu kompensācijas bāzes cenas samazināšana var būt uz noteiktu laiku, bet pēc tam atkal atgriezties iepriekšējā cenas līmenī. Gala rezultātā tas ietekmē to summas daļu, ko cilvēks par kompensējamām zālēm piemaksā no savas kabatas dažādos gados vai pat viena gada dažādos mēnešos.
Cenas tiešām ir mainīgas. Tāpēc visus neskaidros jautājumus par kompensējamo zāļu cenu iesaku noskaidrot sarunā ar farmaceitu.
Pastāv kārtība, ka ārsts, izrakstot kompensējamās zāles, uz receptes var norādīt, vai zāles atļauts aizvietot. Ja šāda lieguma nav, farmaceits drīkst to darīt, piedāvājot lētāku variantu. Protams, ja ārsts norādījis, ka zāles nedrīkst aizvietot, farmaceitam ir jāievēro ārsta norādījums. Tāpēc aicinu klientus jau vizītes laikā pie ārsta apspriest lētāko līdzvērtīgas efektivitātes zāļu lietošanas iespēju.
Jā, protams! Farmaceita pienākums ir nodrošināt kvalitatīvu klienta farmaceitisko aprūpi. Tās laikā farmaceits sniedz apmeklētājam nepieciešamās konsultācijas. Piemēram, informē par zāļu īpašībām, uzglabāšanas noteikumiem, sniedz padomus par to pareizu un drošu lietošanu.
Inhalējamo medikamentu klāsts aptiekā ir ļoti plašs. Farmaceita uzdevums ir prast izskaidrot jebkura inhalatora darbības principus un pārliecināties, ka klients to ir apguvis. Piemēram, BENU Aptiekās ir pieejami inhalatoru paraugi, kurus klients var izmēģināt, kā tie darbojas praktiski.
Farmaceits ir zinošs speciālists šajos jautājumos. Kompetences augsto līmeni farmaceitam palīdz sasniegt un noturēt regulārās mācības un semināru apmeklējumi visā profesionālās darbības laikā.
Nē, saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto aptiekas atbildību, labas zāļu izplatīšanas prakses principiem un citiem aptiekām saistošiem zāļu izplatīšanas noteikumiem iegādātos medikamentus aptieka atpakaļ nepieņem un nemaina.
Kad klients ir iegādājies un iznesis no aptiekas telpām medikamentus, aptieka pārstāj kontrolēt un turpmāk nespēj garantēt attiecīgo produktu atbilstošu glabāšanu. Tāpēc atpakaļ atdoto zāļu atkārtota iekļaušana realizējamo produktu klāstā būtu nepieļaujama un pretlikumīga. Vai jūs gribētu iegādāties un lietot tādas zāles, ko cits klients ir atnesis no mājām un pēc tam atdevis atpakaļ aptiekai?
Kompensācijas kārtība valstī paredzēta visiem iedzīvotājiem vienāda, un tā ir strikti reglamentēta. Ir noteikta daļa, ko maksā valsts, un tikpat noteikta daļa, ko maksā klients. Mēs nodrošinām vienādu pieeju pilnīgi visiem klientiem attiecībā uz kompensējamo medikamentu izsniegšanu.
Iestājoties pavasarim, kļūst aktuāli jautājumi par putekšņu alerģijām. Kas jāņem vērā, sagaidot pavasari, kā atšķirt alerģijas simptomus no ...
Kopumā 53% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, kuri cieš no urīna nesaturēšanas, norādījuši, ka neko nedara, lai šo problēmu risinātu, secināts TENA zīmola ...
Ik gadu 3. martā tiek atzīmēta Pasaules dzirdes diena. Kādi ir galvenie stūrakmeņi, lai saglabātu labu dzirdi, un kas ikvienam būtu ...