Mobings mācību iestādēs – sabiedrības problēma, kuru nedrīkst ignorēt

Kas ir mobings, kā tas izpaužas un kā to laikus pamanīt un novērst, stāsta BENU Aptiekas piesaistītā eksperte, izglītības un skolu psiholoģe, psiholoģijas doktore Ilze Damberga.

Mobings un tā izpausmes veidi

Mobings ir pāridarīšana, tiranizēšana, kad ir kāds vājāks un kāds stiprāks, kura mērķis ir darīt pāri vājākajam. Mobings notiek konsekventi, tā nav vienreizēja situācija. Visbiežāk tas sākās 4. vai 5. klasē, taču var ilgt arī līdz 8. un 9. klasei – tie ir pusaudžu gadi, kad tiek risinātas savstarpējās attiecības un vienaudžu viedoklis kļuvis ļoti svarīgs. Pastāv dažādi mobinga veidi – emocionālais mobings, kad apsaukājas vai izsaka piezīmes, attieksmes mobings, kad neaicina ciemos, ignorē un izolē no informācijas plūsmas, un fiziskais mobings, kad dara pāri – piemēram, sit, grūsta, atņem mantas.

Mobinga ietekme uz bērna veselību

Mobinga sekas var būt ļoti smagas un bieži vien ilgstoši paliekošas. Bērns, kurš ikdienā saskaras ar mobingu, var piedzīvot tādas emocijas kā nomāktība, trauksme, panikas lēkmes, pat pašnāvnieciskas domas vai pašnāvības mēģinājumu. Var parādīties arī fiziski traucējumi – grūtības aizmigt, ēšanas traucējumi, galvassāpes, slikta dūša, vemšana vai caureja. Izmaiņas var būt vērojamas arī bērna uzvedībā, kā, piemēram, noslēgšanās, izvairīšanās, raudulīgums vai tieši pretēji – viegls aizkaitinājums un dusmas.

Pazīmes, kas var liecināt, ka bērns cieš no mobinga skolā

  1. Bērns saka, ka negrib iet uz skolu vai, uzsākot skolas gaitas, ir priecīgs un patīkami satraukts, taču pēc laika viņam skola riebjas.
  2. Bērnam pazeminās sekmes, viņš biežāk sāk slimot ar saaukstēšanās slimībām, bieži sūdzas par galvas vai vēdera sāpēm.
  3. Bērnam svētdienas vakarā vai skolas rītā parādās veselības problēmas, piemēram, paaugstināta temperatūra.

Padomi vecākiem, kā rīkoties, ja bērns cieš no mobinga:

  1.  Nekritizējiet un nevainojiet bērnu! Ļoti būtisks ir emocionālais atbalsts!
  2. Runājiet ar bērnu! Svarīgi stāstīt, ka bērns pie tā nav vainīgs. Bērns var atšķirties no citiem, bet tas nedod tiesības citiem pret viņu slikti izturēties.
  3. Lūdziet palīdzību klases audzinātājam! Izrunājiet situāciju ar skolotāju. Ir pierādīts, ka mobinga situācijās ir svarīgi runāt ar aculieciniekiem – malā stāvētājiem, jo pāridarītājs aktivizējas tieši tad, kad neviens neko nedara.
  4. Ja bērns vēlas, vērsieties pie speciālista! Psihologs var palīdzēt bērnam mainīt domāšanu par to, ka bērns nav vainīgs, ja pret viņu tiek vērsts mobings.
  5. Ja bērns apceļ citus, jānovēro, vai šādu uzvedību neizraisa problēmas ārpus skolas – vecāku šķiršanās, nesaskaņas mājās, vecāku neuzliktās robežas, kas reizēm veicina pāridarīšanu.
  6.  Izskaidrojiet bērnam, kas ir mobings un ko tas var nodarīt! Vecākiem būtu regulāri bērnam jāmāca, ka citu apcelšana nav viņa tiesības un to nedrīkst darīt! Protams, ja tas nestrādā, var brīdināt par dažādām sekām – kabatas naudas samazināšanu, skolas maiņu. Ja problēma nav ielaista, pāridarītājs ieklausās vecākos un pārtrauc mobingu, jo reizēm pats nemaz neapzinās savu rīcību.
Atpakaļ |
Dalīties
Aktualitātes par COVID-19 1 Bureau Veritas Certification sertifikāts Aktualitātes par COVID-19 1 Bureau Veritas Certification sertifikāts
Skatīt visus
info@benu.lv