Kurš kuru: dzīvesveids pret cukura diabētu?

30.09.2016 Nav komentāru

Kad ārsts tev konstatējis, ka asinīs ir paaugstināts cukura līmenis vai ir pat 2. tipa diabēts, tu vēl daudz ko vari vērst par labu, padomājot par četrām lietām: vai es pareizi ēdu; vai man ir regulāra fiziskā aktivitāte; kā es tieku galā ar ikdienas stresu; vai man ir veselīgs miegs?

Bezmaksas zāles – kustības

Benu_LV-30-1Fiziskā aktivitāte prediabēta (2. tipa diabēta priekšstāvoklis), kā arī 2. tipa diabēta gadījumā uzskatāma par bezmaksas zālēm vairāku iemeslu dēļ.

Pirmkārt, kustēšanās palīdz samazināt svaru vai saglabāt to normas robežās, kas diabēta slimniekam ir ļoti svarīgi. Diemžēl diabēta pacientam ir pastiprināta apetīte, un līdz ar to svars pamazām pieaug. Tiek uzskatīts, ka prediabēta pamatā ir ģenētiska insulīna rezistence. Tas nozīmē, ka cilvēka šūnu receptori jeb ieejas vārti ir mainīti un insulīns, kas darbojas kā atslēga, kura šūnā ielaiž glikozi (enerģijas avots šūnu funkciju veikšanai), vairs nespēj tos atslēgt. Šūnas nesaņem enerģiju, tāpēc organisms nolemj, ka insulīna nepietiek, un aizkuņģa dziedzeris to ražo arvien vairāk. Rezultātā organismā insulīna ir vairāk nekā normāli nepieciešams, un rodas viena no insulīna blaknēm – pārāk liela apetīte.

Cilvēkam ir ļoti grūti tai pretoties, viņš pastiprināti ēd, un veidojas liekais svars. Un, jo dūšīgāks veidojas ķermenis, jo vairāk pieaug insulīna rezistence. Fiziskās aktivitātes vismaz slimības sākuma stadijā ir iespēja apturēt svara palielināšanos un uzlabot insulīna jutību. Līdz ar to insulīns organismā var efektīvāk strādāt.

Otrkārt, jo cilvēks vairāk kustas, jo vairāk muskuļi patērē enerģiju (glikozi) un cukura līmenis jeb, zinātniskāk sakot, glikozes līmenis asinīs 2. tipa diabēta pacientiem var samazināties pat bez medikamentu lietošanas.

Slodzes mēraukla: spēj parunāt , bet ne padziedāt

Lai fiziskās aktivitātes būtu efektīvas, pieaugušajiem un gados vecākiem cilvēkiem katru nedēļu tām vajadzētu atvēlēt 150 minūtes jeb 2,5 stundas, piemēram, sadalot to 30 minūšu nodarbībās piecas dienas nedēļā. Slodzei jābūt vidējas smaguma pakāpes – par to liecinās paātrināta elpošana, paātrināta sirdsdarbība un siltuma sajūta. Ja parunāt varēsi, bet padziedāt gan ne, jo tam nepietiks elpas, tas nozīmēs, ka slodze ir vidēji smaga. Svarīgi arī iesvīst – ja tā nenotiek, tad slodze nav pietiekama.

Tiem 2. tipa diabēta pacientiem, kuri jau lieto medikamentus, fiziskās aktivitātes ļauj samazināt to devu.

Tāpat tiek atzīts, ka pietiekami daudz kustību palīdz uzlabot miegu, mazināt depresiju (diabēta pacienti ar depresiju slimo divas reizes vairāk nekā pārējie) un trauksmes sajūtu, mazināt osteoporozes un citu slimību risku.

Kā uzsākt kustēties?
3 TOP padomi

1 . Veic nelielas izmaiņas savā ikdienā. Dari nedaudz vairāk kā līdz šim. Staigāšana ir par brīvu, un tas ir vienkāršs veids, kā uzlabot savu fizisko kondīciju. Atstāj mašīnu mājās un vairāk ej kājām. Izkāp no autobusa pāris pieturas agrāk un atlikušo ceļa posmu mēro kājām, nūjo!

2. Izvirzi mērķus. Mērķu izvirzīšana palīdz labāk sarast ar aktīvāku dzīvesveidu, taču mērķiem Ik gadu pasaulē 14. novembrī atzīmē Diabēta dienu. Arī Latvijā. Kurš kuru: dzīvesveids pret cukura diabētu? Skaidro Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas Endokrinoloģijas nodaļas vecākā māsa LĪGA ĀREN TE Kad ārsts tev konstatējis, ka asinīs ir paaugstināts cukura līmenis vai ir pat 2. tipa diabēts, tu vēl daudz ko vari vērst par labu, padomājot par četrām lietām: vai es pareizi ēdu; vai man ir regulāra fiziskā aktivitāte; kā es tieku galā ar ikdienas stresu; vai man ir veselīgs miegs? Teksts – Anda Hailova 28 VESELĪBA jābūt reālistiskiem un izmērāmiem – nevis es gribu labāk justies (tas nav izmērāms mērķis), bet es gribu konkrēti samazināt svaru. Piemēram, reālistisks mērķis ir mēneša laikā samazināt svaru par vienu diviem kilogramiem. Ja izvirzīsi mērķi samazināt to par pieciem kilogramiem mēnesī, piedzīvosi tikai vilšanos un nebūs vēlmes neko turpināt.

3. Maini nodarbību veidu. Palēnām, regulāri veicot fiziskās aktivitātes, cilvēks kļūst sportiskāks, un tad vajag pievienot citus nodarbību veidus, piemēram, riteņbraukšanu, apmeklēt trenažieru zāli. Bet – noteikti neaizmirsti pārbaudīt savu veselību, lai redzētu, kā tas ietekmē cukura diabētu, vai cukura līmenis asinīs nenokrīt par zemu. Ja nav vēlamā rezultāta (cukura rādītāji neuzlabojas), ārsts var pievienot metformīnu, kas ir pirmais izvēles medikaments 2. tipa diabēta ārstēšanā.

Pārāk zema cukura līmeņa gadījumā (sāk trīcēt rokas, kājas, cilvēkam šķiet, ka viņš tūlīt saļims un rodas bada sajūta, kas ir ļoti biedējoša), līdzi jābūt cukura graudiņam vai sūkājamajai konfektei. Šokolāde šādā situācijā, kad strauji nepieciešams paaugstināt cukura līmeni asinīs, nav piemērota, jo šokolādes tauki – un šokolādē ir daudz tauku! – palēnina ogļhidrātu uzsūkšanos.

Regulāras ēdienreizes – ceļš uz veselību

Prediabēta un 2. tipa diabēta pacientiem jāēd regulāri: vismaz trīs reizes, bet vēl labāk – piecas reizes dienā. Tas gan nenozīmē, ka šo piecu ēdienreižu laikā drīkst patērēt vairāk kaloriju – nē, sava diennakts kalorāža jāsadala porcijās. Piemēram, Tamperē (Somija), kur diabēta centrā diabēta pacienta programmā apmāca arī pensionārus (šīs apmācības tiek apmaksātas no azartspēļu naudas), speciālists izrēķinājis, ka diennaktī drīkst uzņemt 1600 kalorijas, kas sadalītas piecās ēdienreizēs. Pamata ēdienreizēs noteiktos laikos pie šķīvja ar paraugporciju ir klāt norādes, cik katrs ēdiens, kas uz tā atrodas, satur ogļhidrātu un kaloriju. Cilvēki uz saviem šķīvjiem var likt tik daudz ēdiena, cik paraugporcijā, vai tik, cik paši vēlas, un tad mērīt cukura līmeni asinīs.

Kāpēc vēl ir svarīgas regulāras ēdienreizes? Tiklīdz organismam ir bijusi lieka enerģija, tas vienmēr ir centies veidot rezerves, ko izmantot bada apstākļos. Ēdot neregulāri, organisms sāk justies nedroši un pastiprināti krāt rezerves. Taču mūsdienās nebaltas dienas, lai rezerves sāktu tērēt, tā arī var nepienākt. Tiklīdz tu sāksi ēst regulāri, tā organisma vielmaiņa neveidos liekus uzkrājumus.

Izmantota arī informācija no interneta vietnes: www.diabetes.org.uk.

Atpakaļ |
Dalīties

Komentāri (0)

Lai pievienotu komentāru, pieslēdzies ar Facebook pasi

Facebook pase

Populārākie rakstiSkatīt visus